nak menang keris model baru? klik sini.

April 15, 2011

.: kejayaan bukan untuk kegagalan :.

aku dah berjaya...
kejayaan datang pada-ku...
tapi kenapa...
kenapa kejayaan datang hanya sementara...
tidak untuk selama-nya...

ketika aku bersekolah rendah...
aku masih mentah...
kejayaan & kegagalan tiada bezanya...
jika aku berjaya aku riang gembira...
jika gagal datang menjelma
raut wajah-ku senantiasa ceria...
aku hanya pelajar biasa..
bukan si genius dalam periksa...

usia ku meningkat...
dari setahun ke setahun...
selaras dgn peningkatan hormon badanku...
aku mula mengenali emosi...
aku sedih...aku gembira
namun tiada apa...
sedang aku gmbira..
aku hanya mampu bergelak tawa...
saat kesedihan melanda...
aku menitiskan air mata..

aku melangkah ke alam menengah...
semua-nya berubah...
dari warna biru tua
beralih pula ke hijau tua...
namun aku tetap muda...
muda utk meneruskan kehidupan...
utk mencari kejayaan...
bukan kegagalan...

saat aku ditatang...disuap...
aku menerima segala2-nya...
aku patuh...aku taat...aku setia...
tiada sedikit pon tercicir...
jika huruf A aku hilang
aku gagahkan jari jemari-ku
melengkapkan kembali ilmu-ku
setitik ilmu aku pelajari...
harapan digalas menggunung tinggi...

aku menjadi pelajar harapan...
harapan yg sgt tinggi...
hingga aku sendiri gayat utk melunaskan...
namaku telah tercatit luas
pelajar harapan sekolah...
aduh...!!!!
berat sungguh bebanan-ku ini...
ku teruskan jua hidup ini..
dgn menggalas harapan pendidik bangsa...

saat kejayaan ku di umumkan...
aku bangga...aku bersyukur
bangga dgn diriku sendiri...
aku sujud tanda bersyukur...
kerana kejayaan utk ku...
hanya dtg dari Allah yg satu..

ucapan tahniah tidak lekang
aku dengari dari telinga
pemberian Allah ini...
pelbagai nada...pelbagai rentak
hanya menunggu satu pembalasan...
ku atur setiap abjab menyelangi kesopanan...
lalu ku hulur dgn senyuman...
Terima Kasih...

dgn kejayaan aku masa dulu...
aku hanyut...
hanyut dlm dunia aku sendiri...
aku menjadi bongkak...
bongkak terhadap ilmu...
ilmu yg sepatotnya aku penuhi di dada ini...

ku teroskan langkahku...
langkah utk aku mencapai cita2...
cita2 ku yg semakin hampir...
aku ligat memerah minda...
mencari satu jawapan...
satu pencapaian utk mencari kejayaan...

ternyata usaha ku berhasil...
walaupun kejayaan kali ini
tidak se-bangga kejayaan dulu...
namun aku tetap mengukir senyuman
kerana cita2 ku berada sejengkal di hadapan...

setahun mungkin satu penantian...
aku menanti dgn penoh sabar...
setiap minit aku mengharap...
mengharap satu kejayaan yg pasti...
namun aku silap...
silap dlm mentafsir kejayaan...
saat aku membuka keputusan...
aku sedar bahawa...
aku telah menemui kegagalan...

*********************************************

sekali aku berjaya....
tidak bermakna aku akan berjaya segala2nya..
namun....
sekali kita gagal...
tidak bermakna kita gagal buat selamanya...

**************************************************

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang